Które strategie marketingowe działają, a które nie? Skąd są Twoi klienci? W świecie sprzedaży wszyscy słyszeliśmy frazes mówiący jakie znaczenie ma mierzenia swoich wyników. Jest to szczególnie ważne, ponieważ wszechświat internetowy ciągle się rozszerza a postęp technologiczny, konkretne usługi i taktyki marketingowe rozprzestrzeniają się. Aby przeżyć tę falę, i jednocześnie nie dać się wciągnąć, właściciele sklepów internetowych muszą szybko się dostosowywać i podejmować dobre decyzje! Tutaj może pomóc Google Analytics. Google Analytics jest najpopularniejszym narzędziem do analityki internetowej - jest łatwy w użyciu, generuje informacyjne raporty skuteczności i jest bezpłatny.

 

Jak założyć konto Google Analytics i śledzić handel elektroniczny

Google Analytics to doskonałe narzędzie do witryn eCommerce, ponieważ pozwala założyć konto i bezpośrednio zintegrować dane sprzedaży, łącząc sprzedaż z rzeczywistymi sesjami i konkretnymi kanałami marketingowymi. Jeśli nie masz konta Gmail, musisz je utworzyć, aby korzystać z Analytics. Po zalogowaniu się na konto przełącz się na Google Analytics. Aby połączyć sklep, poszukaj instrukcji na platformie kreatora stron internetowych (kroki są nieco inne na poszczególnych platformach).

Po zintegrowaniu Google Analytics musisz włączyć śledzenie handlu elektronicznego, aby mieć dostęp do odpowiednich danych (zakupów, najpopularniejszych produktów itp.). Można to zrobić w ustawieniach konta Analytics. Kliknij „Administrator” obok ikony koła zębatego u dołu menu po lewej stronie, a następnie „Wyświetl ustawienia”. Wybierz opcję po lewej stronie z napisem „Ustawienia handlu elektronicznego” i kliknij „Włącz handel elektroniczny”, aby ją włączyć.

Po zintegrowaniu witryny eCommerce zobaczysz, że przegląd Google Analytics jest pusty. Wynika to z faktu, że gromadzenie danych rozpoczyna się dopiero po podłączeniu konta, więc bądź cierpliwy, a liczby pojawią się wkrótce, gdy Twoja witryna wygeneruje interakcje z klientami. Informacje te można znaleźć w Przeglądzie odbiorców w usłudze Analytics.

 

Sprawdź swoją sprzedaż

Zdecydowanie najważniejszym wskaźnikiem dla użytkowników handlu elektronicznego jest dopasowanie Produkt/Rynek, które mierzy wartość, jaką firma zapewnia swoim klientom - czy oferujesz skuteczne rozwiązanie ich problemów i niezaspokojonych potrzeb. W takim przypadku klienci będą skłonni zapłacić za Twoje usługi. Firmy, które spełniają wskaźnik dopasowania Produktu/Rynku, sprzedają produkty, które bardzo podobają się klientom i oferują wysokiej jakości usługi, aby zachęcić klientów do powrotu.

Ten wskaźnik powinien być priorytetem i dopiero po osiągnięciu dopasowania produktu / rynku możesz zacząć myśleć o skalowaniu swojej firmy. Skalowanie oznacza zwiększenie czasu i inwestycji pieniężnych w marketing w celu poprawy sprzedaży i marży zysku. Nie rób tego kroku, zanim Twoja firma pokaże dopasowanie produktu / rynku - możesz ponieść poważne straty, przechodząc do przodu, stosując model, który nie działa dla Twojej firmy.

Jakie są zatem konkretne wskaźniki stosowane do obliczenia dopasowania produktu / rynku i ustalenia, czy Twoja firma spełnia kryteria?

Ten wskaźnik powinien być priorytetem i dopiero po osiągnięciu dopasowania Produkt/Rynek możesz zacząć myśleć o skalowaniu swojej firmy. Skalowanie oznacza zwiększenie czasu i inwestycji pieniężnych w marketing w celu poprawy sprzedaży i marży zysku. Nie decyduj się na ten krok jeśli Twoja firma nie posiada jeszcze  dopasowania Produkt/Rynek - możesz ponieść poważne straty, stosując model, który nie działa dla Twojej firmy.

Jakie są zatem konkretne wskaźniki stosowane do obliczenia dopasowania Produkt/Rynek i określenia, czy Twoja firma spełnia te kryteria? 

  1. Długookresowa wartość klienta (LTV) - Obliczanie zysków otrzymywanych od przeciętnego klienta przez cały czas bycia klientem. LTV jest powiązany z marżą zysku - wysoki wskaźnik oznacza zielone światło dla firmy, która może więcej inwestować, aby pozyskać nowych klientów.
  2. Powracający odwiedzający - odsetek klientów, którzy wracają do Twojej witryny. Oznacza to, że byli zainteresowani treścią Twojej witryny.
  3. Średni czas trwania sesji - Obliczanie średniego czasu, jaki użytkownicy spędzają na Twojej witrynie (jednorazowo). Wysoka wartość sugeruje, że ludzie korzystają z witryny.
  4. Liczba stron na jedne odwiedziny strony - Średnia liczba różnych stron w Twojej witrynie, do których użytkownicy przechodzą podczas odwiedzin. Dobrze jest widzieć dużą liczbę - pokazuje to, że Twoja witryna wzbudziła zainteresowanie użytkowników.
  5. Współczynnik odrzuceń - procent użytkowników, którzy odwiedzają jedną stronę w Twojej witrynie, a następnie opuszczają ją bez dalszych działań. Chcesz, aby ta liczba była niska, ponieważ wysoki współczynnik odrzuceń oznacza, że użytkownicy nie pozostają na Twojej stronie po pierwszym wyświetleniu.
  6. Liczba odwiedzających w danym okresie - będzie to pokazane na dużym niebieskim wykresie. Za każdym razem, gdy odwiedzający wchodzi na Twoją witrynę jest to uważane za jedną sesję. Możesz zmienić zakres dat i użyć opcji „porównaj z”, aby zobaczyć, jak radziłeś sobie w różnych okresach.

Google Analytics obliczy wszystkie te dane, oprócz LTV (musisz to obliczyć samodzielnie). Zapewnia ogólny przegląd sprzedaży, jednak możesz użyć dostarczonych przez Google Analytics danych, aby w przyszłości ulepszyć swoją działalność.