Sklep internetowy oferuje wyraźną przewagę nad sklepem fizycznym - bardziej wydajne strategie budowania cyfrowej bazy kontaktów i klientów. W przypadku firm korzystających z handlu elektronicznego  lista e-mail jest jak żyła złota. Jest to zasób, którego będziesz potrzebować do interakcji z klientami, zachęcania klientów aby powrócili do Twojego sklepu, a nawet przewidywania trajektorii firmy. Ważne jest, aby opracować skuteczne strategie komunikacji z klientami - w ten sposób budujesz relacje oraz udostępniasz informacje i możliwości osobom, które wyraziły zainteresowanie lub dokonały zakupów w Twoim sklepie.

 

Dlaczego marketing e-mailowy w e-handlu jest ważny?

Po marketingu w wyszukiwarkach, marketing e-mail okazał się być najbardziej skutecznym narzędziem marketingowym. Jest to bezpośrednie narzędzie, które przyciąga klientów i daje im powody do powrotu do Twojego sklepu. Oto niektóre z najlepszych strategii i sposoby ich zastosowania w działalności eCommerce:

 

  • Nagradzaj lojalnych klientów ekskluzywnymi promocjami: klienci, którzy powracają w celu wsparcia Twojej firmy, są jej kołem ratunkowym. Pokaż, jak bardzo ich cenisz, dając im więcej powodów do bycia Twoimi stałymi klientami. Zapraszając klientów do udziału w programie lojalnościowym, zbudujesz z nimi relacje, oferując również wyjątkowe rabaty. 63% klientów otwiera e-maile, których temat zawiera informacje o rabacie.

To dość atrakcyjna liczba, ale nawet e-maile promocyjne mają swoje ograniczenia. Nadużywanie e-maili ze zniżkami jest męczące dla klientów - i stwarza wrażenie, że albo nie jesteś w stanie sprzedać swojego produktu bez oferowania pewnego rabatu, albo że twoje normalne ceny nie powinny być traktowane poważnie. Pomyśl o promocjach jako o specjalnych okazjach, które motywują klientów do powrotu. Uważaj jednak by nie przesadzić i aby uniknąć sytuacji, w której klienci wracają tylko kiedy mają zniżki.Skuteczną opcją jest wysłanie wiadomości e-mail z rabatem, który wydaje się osobisty, który jest w pewien sposób dostosowany do klientów. Dzięki temu będą bardziej zaangażowani i będą dalej otwierać wiadomości e-mail. ... i to  prowadzi nas do drugiej strategii.

 

  • Twórz spersonalizowane kampanie e-mail: wysyłanie wiadomości e-mail z dostosowaną treścią to świetny sposób na zwiększenie współczynnika zaangażowania. Oprócz wpisywania nazwisk klientów w temacie, możesz podzielić kontakty na grupy zgodnie z zainteresowaniami lub danymi demograficznymi, takimi jak płeć, wiek, wcześniejsze zakupy, miesiąc urodzenia (aby wysyłać promocje na urodziny!) itp.

 

  • Nagradzaj klientów za polecanie Twojej firmy: ta strategia czyni sprawy jeszcze bardziej osobistymi. Gdy klient poleca Twój sklep znajomemu lub komuś kogo ma w kontaktach, jest to przejaw zaufania z jego strony - ufa jakości Twojej firmy, a także jej wartości Twojej firmy aby móc polecać ją innym. Polecanie jest o wiele bardziej efektowne niż nawet najbardziej ukierunkowana reklama, ponieważ pokazuje legalność, zaufanie i aprobatę dla Twojej firmy przez znajomego lub kogoś w Twoim otoczeniu.

      Jak więc zachęcić klientów do wysyłania poleceń? Daj zniżki klientom, którzy polecają Twoją firmę. Ma to podwójną zaletę - zachęca do polecania, a także motywuje tych klientów do robienia zakupów w twoim sklepie. Możesz też rozważyć udzielenie rabatów obu stronom - odbiorcy i nadawcy - jako dodatkowej zachęty dla nowych klientów.

 

  • Projekt: Podobnie jak w przypadku większości rzeczy, w projektowaniu poczty e-mail kluczowy jest umiar. Estetyka jest ważna, ale nie powinieneś/aś przesadzać z dodatkami, animacjami lub przytłaczającymi projektami. Z jednej strony, jeśli twój e-mail jest zbyt obszerny, nie zawiera obrazów ani elementów brandingowych, prawdopodobnie zostanie oznaczony jako spam. Jeśli, jednak załadujesz e-maile z elementami projektu (obrazy, GIFy, animacje itp.), istnieje większe prawdopodobieństwo, że za pośrednictwem algorytmów e-mail zostaną wysłane bezpośrednio do zakładki promocje. E-maile o wysokim wzornictwie wydają się być bezosobowe, ale te zbyt proste, bez elementów wizualnych, nie przyciągają uwagi czytelników. Znajdź równowagę między tymi dwoma skrajnościami - upewniając się, że przesłanie jest jasne.

 

  • Przyciągnij uwagę tematem i tekstem podglądu: jest to pierwsza rzecz, którą widzą odbiorcy wiadomości e-mail, dlatego ważne jest, aby zrobić dobre wrażenie. Bądź bezpośredni i kuszący, aby wzbudzić ciekawość, podając konkretne informacje. Unikaj używania języka, który brzmi jak przynęta na kliknięcia lub spam. Po świetnym temacie - podgląd tekstu - pierwszy fragment wiadomości e-mail widoczny ze skrzynki odbiorczej. Może on stanowić dodatkową zachętę do otwarcia wiadomości. Skorzystaj z tego tekstu, aby uzupełnić wiersz tematu i dać subskrybentom dobry powód do dalszego czytania.

 

  • Zastosuj swoje kampanie marketingowe na specjalne okazje: wakacje i zmiana sezonów to zawsze doskonała okazja do uruchomienia kampanii e-mail. Życz swoim klientom szczęśliwych wakacji, korzystając ze specjalnych szablonów wiadomości e-mail często dostarczanych przez platformy marketingowe.

 

  • Oferuj klientom wiele możliwości subskrybowania: jeśli nie możesz zachęcić potencjalnych klientów do zapisywania się do marketingu e-mail, wszystkie wcześniejsze wskazówki są bezwartościowe! Ułatw odwiedzającym Twoją witrynę włączanie e-maili, umieszczając formularz na stronie głównej i pasku bocznym witryny lub używając wyskakujących wiadomości w celu zachęcenia do rejestracji. A dla odwiedzających witrynę, którzy ostatecznie dokonają zakupu, skorzystaj z procesu realizacji transakcji. Ponieważ postanowili wydać pieniądze w Twoim sklepie, jasne jest, że Twoja firma ma dla nich znaczenie. Dlatego jest to idealny moment, aby poprosić ich o zapisanie się na e-maile promocyjne lub biuletyny.

 

  • Otrzymuj recenzje: recenzje potwierdzają wiarygodność firmy oraz przekazują cenne informacje zwrotne na temat tego jak polepszyć usługi. Ponieważ 92% konsumentów czyta recenzje i wykorzystuje je do podejmowania decyzji, otrzymywanie recenzji powinno być jedną z najważniejszych części strategii marketingowej. Gdy poprosisz klientów o recenzje, przypomnij im, że cenisz sobie ich opinie i upewnij się, że proces pisania recenzji jest prosty. Podaj bezpośredni link w wiadomości e-mail po zakupie, aby ułatwić ten proces.